TŘEBÍČ (ap) – Jako město duchů vnímá Třebíč mladý výtvarník a fotograf Marian Gajdoš, který svoji první samostatnou výstavu také nazval Panoptikum města duchů. K vidění je po celý únor v Komunitním centru Moravia v třebíčské Smrtelné ulici, v prostorách komunitní galerie v prvním patře.
Fotograf, středoškolák Marian Gajdoš, jeho tatínek i maminka, která připravila bohaté pohoštění, mohou být spokojeni z velké návštěvy vernisáže výstavy, jež byla zahájena ve čtvrtek 1. února. Návštěvnost byla veliká nepochybně i proto, protože mnozí z příchozích se poznávali na vystavených černobílých fotografiích. Autor snímků je zachytil rozesmáté, smutné, rozespalé i trpící, obvykle v průběhu experimentů se svou psychikou, tělem i zdravím. Gajdoš své snímky doprovází místy i obsáhlými popiskami, přibližujícími místa a okolnosti jejich vzniku. A tak nezbývá než konstatovat, že by pro takový umělecký program měla jistě velké pochopení třeba Nan Goldinová. Tato slavná americká fotografka ovlivnila zásadním způsobem estetiku umělecké fotografie v 70. letech minulého století svými bezprostředními a osobními snímky skutečných situací ze života americké subkultury, především mladých lidí, jejichž součástí byly drogy a sexuální experimenty.
Návštěvníci Gajdošovy výstavy by však neměli přehlédnout ani několik autorových zdařilých grafik a fotografií s motivem kočky. Už staří Egypťané uctívali kočky pro jejich ladnost, dravost, přívětivost i odvahu. Egypťané se ale na kočky nedívali přímo jako na bohy, spíš jako na nádoby, které si bohové vybrali, aby se do nich mohli vtělit. Ano, vztah Egypťanů ke kočkám byl jedinečný. Kočka měla na rozdíl od nich svobodu, mohla přijít a odejít, kdy se jí zachtělo. Asi jako kočka, která se náhle zjevila před objektivem Mariana Gajdoše jedné noci, v tom městě duchů, Třebíči. Na výstavě té kočce (černé jako noc) patří jedna dominantní fotografie celé expozice.
Foto HoN: Arnošt Pacola